Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türkiye’nin vizyon projelerinden KKTC’ye direkt uçuşlara kadar çok geniş açıklamalarda bulundu.
Özellikle gençler scooter’ı tercih ediyor. Biz de ulaşımı düzenleyen üniteler olarak kısa aralıklarda bu tip yolcu taşımaları, bu tip mikro araçların kullanımını teşvik ediyoruz. Bisiklet, scooter, yürüme yolları, yürüme alanları… Lakin bu büsbütün kuralsız bir formda kullanılıyordu.
KİMSE KURALLARA UYMUYOR
Biz de bunu bir sisteme sokmak için kurallar koyarak yönetmelik yayımladık. Ancak görüyoruz ki kullanımlarda tekrar kimi kusurlar, kimi yanlışlar var. Can kayıplarımız oluyor. Bir de 2-3 kişi biniyorlar. Bunun için neler yapılabilir diye bir çalışma yapıyoruz. Kontrolü belediye ve emniyet güçlerinin çok sıkı yapması lazım. Gece reflektörü, yelek falan var lakin kimse uymuyor.
Son 20 yıldır Türkiye, fevkalade yatırımlar sonucunda olağandışı bir halde büyüdü, hâlâ da büyümeye devam ediyor. 2053 yılına kadar bütün planlamalarımızı yaptık. Bir bölgeye bir ünitelik ulaştırma altyapısı yatırımı yaptığınızda onun üretime tam 10 kat, ulusal gelire de 6 kat tesiri oluyor.
Rusya’dan KKTC’ye direkt uçuşların başlamasıyla ilgili bir talep şifahen geldi lakin biz onlara “Resmi olarak bildirin” dedik. Birebir halde Kırgızistan’dan da bu türlü bir bahis geldi. Biz de sonucunda KKTC’nin sivil havacılığı farklı lakin biz Türkiye olarak onlara hangi hususta yardımcı olabiliriz, o taraftan tam takviye vereceğimizi KKTC Ulaştırma Bakanımıza söyledim.
İstanbul Ulaştırma Master Planı, İstanbul’da şu an için 1100 kilometrelik metro yapılması gerektiğini söylüyor. Bunun da şu an 500 kilometresinin kesinlikle yapılması, vakitle da 1100 kilometreye tamamlanması gerek. Vaktinde hükümet, bu kadar büyük yatırımın İBB’nin tek başına üzerinden kalkamayacağını düşünerek bir kanun çıkardı.
Belediye isterse merkezi hükümet, metro çizgileri yaparak belediyeye teslim edebilir diye. O vaziyette biz belediyede çalışırken 100 kilometre metro ihalesi yaptık. Bir taraftan da merkezi hükümet tarafından 100 kilometre metro merkezi yapılması için mutabakat yaptık. Patır patır bitiriyoruz artık.
Ama İBB tarafında maalesef 2017-2018 yıllarında yapılmış olan ihalelerin yerinde yeller esiyor. Hâlâ bir çivi çakılmadı. Yüzde 5’te duruyor. Parayı alıyorlar. Metro ortada yok. Sonuçta bunun hesabını soracak olan da millet. Onu da sandık gelince hesabını soracaktır.
Kâğıthane-İstanbul Havalimanı ortasını kasım sonu, aralık başı bitiriyoruz. 6 ay sonra da Gayrettepe’ye kadar uzanacak. Ondan bir 6 ay sonra da İstanbul Havalimanı-Arnavutköy-Başakşehir- Halkalı-Marmaray’a kadar uzanan bir sınır var. O da devam ediyor.
Özellikle bu yaz trafikte acayip hareketlilik vardı. Yaptığımız yatırımların ne kadar verimli olduğunu, ne kadar gerekli olduğunu gördük. Osmangazi Köprüsü’nden 50-55 bin araç geçiyor. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden 110 bin araç geçiyor. Bunların olmadığı bir Türkiye düşünsenize. Kitlenir kalırdık. 250 milyar dolarlık ihracat öykü olurdu.