Peugeot‘nun, 24 Şubat 1983 tarihinde pazara sunularak, 15 yıllık müddette 5 milyon 278 bin 50 adet üretilen efsane modeli Peugeot 205, 2023 prestijiyle 40. yaşını kutluyor.
Çok farklı beklentileri tek bir arabada sunabilmek gayesiyle geliştirilen Peugeot 205, markayı hem eser hem pazarlama hem de motorsporları açısından çağdaş çağa taşıdı. Devri için otomatik şanzıman ve yüksek performanslı dizel motor üzere öncü donanımları sunmasıyla kent arabalarındaki muvaffakiyetini günümüze kadar devam ettiren Fransız üretici, 205’in mirasını günümüzde 208 model ailesiyle sürdürüyor.
Peugeot 205’in kıssası, 1970’lerin sonunda Peugeot Yönetim Kurulu Üyesi olan Jean Boillot ile başladı. Şirket için güç bir periyottu. Bir kent arabasından, çok hedefli bir arabadan çok daha fazlası olacak yeni bir küçük araba projesi ortaya atıldı. Kent içinde olduğu kadar kent dışında da konforlu, küçük bir aileyi taşıyabilecek kapasitede ve birebir vakitte uygun fiyatlı da olması gerekiyordu. Hasılı, farklı şartlardan gelen tüm beklentileri karşılamalıydı.
Peugeot tasarımı Pininfarina’ya karşı
Peugeot 205, tasarım, teknoloji ve pazarlama açısından oyunun kurallarını değiştirdi. Aslında evvelki Peugeot modellerinin birden fazla Pininfarina tarafından tasarlanmıştı. Lakin Gerard Welter liderliğindeki şirket içi dizayncılar, çok daha çağdaş ve akıcı bir dizaynla şirket içinde düzenlenen müsabakayı kazandılar. Pininfarina, Peugeot 205 Cabriolet’yi tasarlayarak teselli buldu. Yatay çıtalı ızgara ve art stoplar ortasındaki bant üzere geleceğin Peugeot’larında kullanılacak özgün ve karakteristik tasarım ögelerini başlatan bir tasarımdı. Ayrıyeten iç tasarım, otomotiv dizaynında ünlü bir isim olan ve o vakitler Peugeot Tasarım Stüdyosu üyesi olan Paul Bracq imzasını taşıyordu.
İlk yüksek performanslı küçük dizel
Peugeot 205, teknik olarak markanın çağdaş çağa adım atmasını simgeliyor. Kompakt lakin geniş, hatchback olmasıyla pratik, birebir vakitte verimli ve ekonomikti. Özetle; tüm kullanım ihtiyaçlarına uygundu. Kabin içinde daha fazla alan sağlamak üzere geride torsiyon kollu süspansiyonla donatılan, markanın birinci arabasıydı. Birebir vakitte yeni XU motor ailesi ile yollara çıkan birinci arabaydı. XUD7 ismindeki 4 silindirli 1.769 cc motor 60 HP güç üretiyordu. Ayrıyeten Peugeot 205, birinci küçük Fransız dizel araba ve daha da değerlisi akaryakıtlı muadillerine eşdeğer bir performansı çok daha düşük tüketim (Ortalama 3,9 lt/100 km) bedelleriyle sunan birinci küçük dizel modeldi.
45 ile 200 ortasında beygir gücü!
Peugeot 205, 45 ile 200 ortasında değişen beygir güçlerine sahip güçlü bir motor çeşitliliğine sahip birinci küçük Peugeot modeli oldu. Ayrıyeten o vakitler ender olan otomatik şanzıman seçeneğine de sahipti. 1983 yılında yollara 4 akaryakıtlı ve 1 dizel motorla çıktı. Sonraki yıl eser gamına efsanevi GTI ve Turbo 16 eklendi. Ayrıyeten 3 kapılı bir gövde tipi de programa dahil oldu. Yıllar içinde eser gamına, kot koltuklu 1986 Junior üzere daha uygun fiyatlı modellerden Lacoste yahut Gentry üzere daha şık modellere kadar farklı versiyonlar eklendi.
Reklamlarda kullanılan “Kutsal Sayı”
Peugeot 205, 1983 yılından itibaren özelliklerine uygun bir pazarlama stratejisiyle yollara çıktı. Pazara sunulduğu anda kullanılmaya başlanan “Kutsal Sayı” lakabı ilgi uyandırdı. Modelin donmuş bir gölde askeri bir uçak tarafından kovalanıp bombalandığı, vakte çok uygun olan, James Bond sinema sahnesi tadındaki reklam sineması çok tesirli oldu. Reklam sinemasını, birkaç yıl sonra Peugeot 406 ile ünlü uzun metrajlı Taxi sinemasını çeken Gerard Pires yönetmişti.
Motorsporlarında büyük başarı
Motorsporları, Peugeot 205’i ve Peugeot markasını tanıtmak için güçlü bir nokta oldu. Şirket, 1984 yılında, Jean Todt idaresinde 205 Turbo 16 ile Dünya Ralli Şampiyonası’nın en kıymetli kategorisi Küme B’de gayret etti. Birinci dönemde Ari Vatanen üç ralli kazanarak çok düzgün bir izlenim bıraktı. Peugeot 205 Turbo 16, 1985 ve 1986 dönemlerinde Fransız üreticinin markalar dünya şampiyonu olmasını ve Timo Salonen (1985) ile Juha Kankkunen’in (1986) pilotlar dünya şampiyonu olmasını sağladı. 1986 sonunda Küme B kategorisi kalmadığından Jean Todt, Peugeot’ya 205 T16 ile efsanevi bir yarış olan Paris-Dakar’da katılmayı önerdi. Teklif kabul edildi. Peugeot 205 T16 özel olarak uyarlandı. 1987 ve 1988 yıllarında evvel Ari Vatanen akabinde Juha Kankkunen ile zafere ulaştı.
5 milyondan fazla üretildi
1998 yılında, 15 yıllık uzun ve varlıklı bir mesleğin akabinde Peugeot 205, 5 milyon 278 bin 50 üretim adedi ile bantlara veda etti. Peugeot 205 ile başlayan ve 206, 207 ve son olarak bugün 208 ile devam eden seri, araba tutkunlarının zihninde sıra dışı kent arabalarının temellerini atan Peugeot’nun Kutsal Numarası olarak yer almaya devam ediyor.
Peugeot 205 için kıymetli tarihler
• 24 Şubat 1983: Peugeot 205, 5 kapılı gövde tipiyle tanıtıldı.
• 1984: Peugeot 205 3 kapılı gövde tipi ve Peugeot 205 GTI 1.6 105 HP tanıtıldı. Peugeot 205 Turbo 16’nın tanıtılmasıyla bir arada Dünya Ralli Şampiyonası’nda (Finlandiya) birinci zaferine ulaştı.
• 1985: Peugeot 205 Turbo 16 ve Timo Salonen Dünya Ralli Şampiyonu oldu. Mulhouse Fabrikası’nda 1 milyonuncu Peugeot 205 üretim bandından çıktı.
• 1986: Peugeot 205 Cabriolet, GTI 115 ve 130 HP tanıtıldı. Peugeot 205 Turbo 16 ve Juha Kankkunen Dünya Ralli Şampiyonu oldu.
• 1987: Peugeot 205 yeni konsoluna kavuştu. Peugeot 205 Turbo 16, Paris-Dakar’ı kazandı.
• 1988: Peugeot 205 Rallye tanıtıldı. Peugeot 205 Turbo 16, Paris-Dakar’ı ikinci kere kazandı.
• 1989: Peugeot 205 Roland Garros tanıtıldı.
• 1990: Göstergeler ve art stop lambalarını da kapsayan hafif makyaj operasyonu gerçekleştirildi. Peugeot 205 Dizel Turbo (78 BG) tanıtıldı
• 1993: Peugeot 205 GTI üretimi durdu.
• 1995: Peugeot 205 Cabriolet üretimi durdu.
• 1998: Peugeot 205’in yerini Peugeot 206 aldı.