Fakat metaverse’ün insanların yaşayabileceği, çalışabileceği ve oynayabileceği üç boyutlu çevrimiçi tek bir alan olarak ortaya çıkmasına daha yıllar var. Bu durumda bu dünyadan alan kapmaya yatırım yapmak bir kumar mı?
”Çalışmamı sergiliyorum”
Mohawk tarzı devasa koyu kırmızı saçı ve mütemadiyen içtiği sigarasıyla, sanatçı Angie Thompson‘ın avatarı tipik bir Moğol’a benzemiyor. Fakat o, yeni sanal dünya üzerinde hak sav eden, genişleyen insan ırkının bir üyesi.
“İlk metaverse paketimi Temmuz 2020’de satın aldım ve yaklaşık 1.500 sterlin ödedim. Bunu kendi çalışmamı sergilemek ve tıpkı vakitte sanat yapıtlarımı ve başka insanların sanat yapıtlarını tanıtacak metaverse etkinliklerini yürütmek için aldım” diyor.
Brighton’dan Angie, Voxels dünyasındaki yerinde kripto para ünitesinde satılan garip ve hoş dijital sanat yapıtlarıyla dolu iki galeri inşa etti.
Angie Taylor, avatar kıyafetlerini kendi tasarlıyor
Angie’nin yerleri küçük bir aile konutunun büyüklüğü kadar (eğer onları avatarının boyutuyla karşılaştırırsanız). En uzunu üç katlı ve zebra geçişi olan bir çatı terasına ve cümbüş olsun diye daima ileri geri giden pembe bir taksiye sahip.
Ama havadan bu dünyanın büyüklüğü hakkında daha uygun bir fikir edinebilirsiniz.
Angie, “F tuşunu basılı tutarsanız mahalleme göz atmak için havaya kalkabilirsiniz” diye açıklıyor. Galerisinin üstünde, ufka kadar uzanan birebir tıpkı binlerce kutuyu görebilirsiniz.
Voxels, kendilerini metaverse olarak tanımlayan düzinelerce sanal dünyadan biri. Baş karıştırıcı, zira beşerler çoklukla ‘metaverse’ hakkında güya tek bir tane varmış üzere konuşuyorlar. Fakat tek bir platform hakim olmaya başlayana yahut bu farklı dünyalar bir ortaya gelene kadar şirketler kendi versiyonlarında arazi ve tecrübe satıyorlar.
Metaverse tahlil şirketi Dapp Radar’daki araştırmacılar, sırf geçen yıl sanal arazi satın almak için 1,93 milyar dolar kıymetinde kripto paranın harcandığını ve bunun 22 milyon dolarının Voxels’teki yaklaşık 3.000 parsel toprağa yatırıldığını söylüyor.
Voxels, tüm sanal para üniteleri üzere her sürecin kaydedildiği ve yayınlandığı halka açık blok zincirini içeren Ethereum kripto para ünitesi sistemi üzerine konseyi. Bu nedenle, Dapp Radar bunu takip edebiliyor.
En tanınan dünyalardan biri Decentraland çizgi sineması. 2020’de piyasaya sürülen bu dünyada emlak binlerce, bazen milyonlarca dolara satılıyor. Samsung, UPS ve Sotheby’s, arsa satın alıp orada dükkanlar ve müşavere merkezleri inşa edenler ortasında.
Fakat sahibi Plein, annesinin 1,5 milyon dolarlık satın alımına ikna olmadığını söyledi:
“Annem beni aradı ve ‘Ne yaptın? Neden, meczup misin? Neden bu kadar para harcıyorsun, bu ne?’ dedi.”
Plein, bir yıldan fazla bir müddettir çevrimiçi olarak 24 farklı kripto para ünitesinde eser satıyor. 2022’nin başlarında, Londra’nın Eski Bond Caddesi’nde sterlinin yanı sıra Bitcoin ve Ethereum üzere kripto paralarla kıyafet ve birtakım takas edilemez tokenler (NFT’ler) satan yeni bir dükkan açtı.
Dükkanı açmanın metaverse hakkında daha fazla şey öğrenmesine yardımcı olduğunu söylüyor ve ekliyor:
“Bir modül toprağa çok fazla para harcayarak mert bir adım attım. Fakat markamla 24 yılı aşkın bir müddettir birlikteyim ve yine başlasaydım ne yapmam gerekirdi?”
Bununla birlikte, kripto para ünitelerinin pahasındaki genel çöküşle birlikte Dapp Radar, metaverse gayrimenkul bedellerinin bir yılın en düşük düzeyine yakın olduğunu söylüyor.
Bir öbür kripto metaverse’ü olan Sandbox’ta; Adidas, Atari, Ubisoft, Binance, Warner Music ve Gucci, arazi satın alan ve eserleri ile hizmetlerini satmak ve tanıtmak için tecrübeler inşa eden çok uluslu şirketlerden yalnızca birkaçı.
Gucci, Minecraft ve Fortnite üzere öteki büyük oyun platformlarının yanı sıra, genç metaverse’lerin en yaygın Roblox’ta da inşa etti.
Roblox’taki Gucci Town’da oyuncular, avatar’ları için oyunun para ünitesi Robux ile kıyafet satın alabiliyorlar
Oynama imkânı,
Kendi para üniteleri,
Platformda para kazanma fırsatı,
Gelişen topluluklar.
Gucci Town, lansmanından bu yana geçen yılda 36 milyondan fazla ziyaret aldı, Nike Land 11 ayda 25 milyondan fazla ziyaret edildi. Gucci Town’da oyuncular avatarları için gerçek parayla kıyafet satın alabiliyorlar. Nike Land’de oyun oynayarak kazanılan puanlarla avatarlar için tişört ve ayakkabı alınabiliyor.
Moda, metaverse ile ilgili fırsatları ve riskleri taşımaya en istekli bölüm üzere görünüyor.
Amsterdam merkezli dijital moda meskeni The Fabricant, sadece avatarlar için giysiler üretiyor, Decentraland, Sandbox ve öbür metaveri kullanıcıları için koleksiyonlar ve ısmarlama giysiler tasarlıyor.
“Başladığımızda herkes bize meczup dedi zira ‘Buna neden gereksinimin olsun ki?’ dediler. Lakin gelecekte insanların dijital eserleri giyeceği fikrine çok inandık” diyor kurucu ortak ve baş dizayncı Amber Jae Slooten.
Fabricant’ın şimdiye kadarki rekor satışı, bir NFT (dijital sanat eseri) olarak satılmasına ve alıcının avatarı tarafından giyilmemesine karşın fiyatı 19.000 doları bulan dijital bir elbise.
Şirket, çoğumuzun yakında ömrümüzün bir kısmını metaverse’de yaşayacağı fikrine inanan yatırımcılardan 14 milyon dolarlık fon topladı.
Ama bunun olup olmayacağı ve olursa ne vakit olacağı muhakkak değil. Kripto metaverse’lerde ekseriyetle çok fazla kişi gezinmiyor. Sadece etkinlikler düzenlendiğinde sahiden kullanılıyorlar ve o vakit bile milyonlarca değil, sırf binlerce insan bu etkinliklere katılıyor.
Mark Zuckerberg’in Metası, metaverse dünyasına girdiğinden beri borsada yüzbinlerce milyar dolar kıymetinde kayıplar yaşadı
Sızdırılan ses kayıtları, Facebook ve Instagram’ın sahibi Meta’nın milyarlarca dolar yatırım yaptığı sanal dünyada insanların uzun müddet kalmadığını gösteriyor.
Ancak Slooten, bu dünyalar geliştikçe insanların geleceğine inanıyor:
“Bu mutlaka kitlesel bir pazara dönüşecek zira genç kuşağı düşünürseniz, esasen oyun oynuyorlar. Onlar için sanal ve gerçek ortasında bir ayrım yok. Lakin tekrar de inşa edilmesi gerekiyor.”