Avrupa Birliği (AB), İsveç’in terörle uğraş yasasında yaptığı değişikleri incelemeye alıyor.
AB Komitesi, AB’nin terörle uğraş kurallarındaki kimi ögelerin İsveç’in terörle uğraş maddelerine hakikat biçimde yansıtılmadığı gerekçesiyle 2021’de üye ülke İsveç hakkında kuralları ihlal prosedürü başlattı.
Komisyon, bunun için 12 Kasım 2021’de İsveç hükümetine resmi bildirim yaptı. İsveç, AB Kurulunun resmi yazısına 11 Ocak 2022’de karşılık verdi. Lakin ihlal ortadan kalkmadığı için ihlal prosedürü de devam etti.
Bunlar ortasında “terör cürmü işlemek üzere yurt dışına gidilmesi, bu cins bir hareketten sonra AB’ye geri girilmesi ve AB içinde bu cins faaliyetler için sirkülasyon yapılması, terör eğitimi alınması ve terörün finanse edilmesi” üzere terör kontaklı aksiyonların cürüm sayılması ve bunların cezaya tabi olması bulunuyor.
AB’nin kuralları tıpkı vakitte terör mağdurlarının emniyetli bilgiye erişiminin temin edilmesi, terör hücumlarından ziyan görenlere hücumlardan çabucak sonra yahut gerektiği sürece profesyonel ve özel takviye hizmetleri sağlanması üzere özel kararları de içeriyor.
AB’nin Terörle Gayret Gündemi’nin değerli bir kesimi olarak gördüğü bu kuralların üye ülkelerce 8 Eylül 2018’e kadar ulusal maddelerine aktarılması gerekiyordu. AB Komitesinin İsveç ile ilgili 2021’de ihlal prosedürü başlatması da bu münasebetlere dayanıyordu.
AB, İsveç’in yeni terörle uğraş yasasını devam eden bu ihlal prosedürü kapsamında inceleyecek ve kıymetlendirecek.
AB Komitesi, ihlal gerçekleştirdiği düşünülen üye devlete öncelikle resmi bildirim mektubu, bir sonraki basamakta ise gerekçeli görüş gönderiyor. Bu evrelere karşın üye ülke ihlali ortadan kaldırmazsa AB Adalet Divanında ihlal davası açılabiliyor.
İsveç parlamentosunda 3 Mayıs’ta onaylanan anayasa değişikliği kapsamında terörle çabaya ait yeni ceza yasası 1 Haziran’da yürürlüğe girdi. Yasa, Türkiye’nin İsveç’in NATO üyeliğini onaylamak için esas taleplerinden biriydi.
Ülkede terör örgütlerine üyeliğin cürüm kapsamına alınması hedeflenen maddede, terör faaliyetlerine katılan ve terör örgütleriyle işbirliği yapan şahıslara 4 yıla kadar mahpus cezası öngörülüyor.
Yasaya nazaran, terör örgütünü destekleme, güçlendirme yahut teşvik etme kastı taşıyan faaliyetlere katılan bireyler, en fazla 4 yıl mahpus cezasına çarptırılabilecek. Ağırlaştırıcı nedenler varsa bu kabahatlerin cezası en az 2, en fazla 8 yıl mahpus olacak.
Terör örgütü için silah, cephanelik, yanıcı ve patlayıcı unsur, ulaşım dayanağı, örgüte arazi ve mülk kiralama üzere cürümlere karışanlara 4 yıla kadar mahpus cezası verilebilecek. Bu cürümlerde ağırlaştırıcı nedenler varsa 1,5 ila 7 yıla kadar mahpus cezası öngörülüyor.
Yasa, yetkililere, terör örgütlerini finanse eden ya da öteki yollarla destekleyen bireyleri gözaltına alma ve yargılama konusunda çok daha geniş yetkiler de veriyor.