Karaismailoğlu, Avrupa’ya açılan hudut kapılarındaki ihracat yoğunluğundan oluşan sıkıntıları azaltmak için ilerleyen günlerde hem demir yolu hem deniz yolundaki geçişleri artıracaklarını belirterek, “Bu kapıların ve kara yolunun aşikâr bir kapasitesi var. O kapasiteyi azaltmak ve ıstırapları gidermek için demir yolundaki kapasiteyi epey artırmamız gerekiyor” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Bulgaristan Başbakan Yardımcısı ve Ulaştırma ve Haberleşme Bakanı Hristo Aleksiev ile Edirne’de Kapıkule Gümrük Kapısı’nda bir ortaya geldi. Buluşmaya Türkiye’nin Sofya Büyükelçisi Aylin Sekizkök, Edirne Valisi Hüseyin Kürşat Kırbıyık, bakan yardımcıları, ilgili kurum müdürlerinin de ortalarında bulunduğu iki ülke heyeti de katıldı. Bulgar heyetinde ise Bakan Aleksiev’e Bulgaristan Ankara Büyükelçisi Anguel Tcholakov ile bakan yardımcıları eşlik etti. Gümrüklerdeki ihracat yoğunluğundan oluşan kuyrukların azaltılması konusunun masaya yatırıldığı toplantı sonrası bakanlar Karaismailoğlu ile Aleksiev açıklama yaptı.
‘DEMİR YOLLARINDAKİ GEÇİŞLERİ ARTIRACAĞIZ’
Gümrüklerdeki yoğunluğu azaltmak maksadıyla yükün demir yolu ve deniz yoluna kaydırılmasının değerine değinen Bakan Karaismailoğlu, kapılardaki sorunların da bu türlü azalacağını belirtti. Bilhassa son devirde gümrüklerde yaşanan meselelerin ortadan kaldırılması için Bulgaristanlı mevkidaşının çok değerli katkıları olduğunu belirten Karaismailoğlu, “Geçtiğimiz günlerde kapılardaki uzun kuyruklar onların özverili çalışması sonucunda bugün çok azalmış durumda lakin tabi ki bu ihracatın artması nedeniyle buralara yük önümüzdeki günlerde çok daha fazla binecek. O yüzden hem kapılardaki kara yolundaki kapasitenin ve buradaki geçişlerinin hızlandırılması, kapasitenin artırılması için kıymetli görüşmeler yapıyoruz ve bunun yanında demir yolları vazgeçilmezimiz bizim. Sonuçta bu kapıların ve kara yolunun belirli bir kapasitesi var. O kapasiteyi azaltmak ve oradaki dertleri gidermek için demir yolundaki kapasiteyi epey artırmamız gerekiyor ve yükün demir yoluna kaydırılması kıymetli bir ölçüde en büyük gündemlerimizden bir tanesi. Hem Türk tarafı hem de Bulgar tarafı demir yolundaki kapasiteyi ve suratını artırmak için değerli görüşmeler yapıyoruz. İnşallah önümüzdeki günlerde demir yollarındaki geçişleri çok çok daha fazla artıracağız” dedi.
Deniz yollarında Ro-Ro nakliyatının da yükün azaltılması açısından değerli olduğunu belirten Karaismailoğlu, “Bunun yanında deniz yolunda ve Ro-Ro taşımalarını da desteklememiz gerekiyor. O yüzden Burgaz, Varna ve Romanya irtibatlı Türkiye Ro-Ro seferlerimizi de geliştirmek için bilhassa bakanlık olarak kıymetli siyasetler gerçekleştiriyoruz. Ro-Ro’ya teşvikle ilgili yönetmelik çıkarmıştık inşallah hem ticaretimiz artacak hem kapılardaki problemlerimiz da azalacak” diye konuştu.
‘TİCARETİ GELİŞTİRMEK İÇİN DAİMA İSTİŞARE HALİNDE OLMAMIZ GEREKİYOR’
Bulgaristan’la güzel münasebetlerin ticarete de yansıdığını kaydeden Bakan Karaismailoğlu, “Bulgaristan çünkü Türkiye’nin Avrupa’ya açılan kapısı. Hem uzun yıllara dayanan dostluk bağlarımız ticaretimize de yansımakta. O yüzden bu ticareti geliştirmek için daima istişare halinde olmamız gerekiyor. Ayrıyeten bununla birlikte Bulgaristan, Sırbistan ve Macaristan olarak hem bu bilhassa demir yolu yüklü taşımayı nasıl geliştirebiliriz? Onun istikametinde de kıymetli çalışmalarımız var. Bu dörtlü toplantılarımıza önümüzdeki günlerde tekrar edeceğiz inşallah. O yüzden Türkiye’de hem artan ticaret hacimlerini tahlil bulmak hem de dost- kardeş ülkelerle bağlarımızı geliştirmek açısından bugünkü toplantı çok verimli geçti. İnşallah buradaki almış olduğumuz kararların süreçlerini takip açısından yakın vakitte tekrar bir ortaya geleceğiz. Ben de kendilerine bugün Edirne’de Kapıkule Hudut Kapısı’nda Türkiye tarafından konuk etmekten büyük bir memnuniyet duydum” dedi.
‘DEMİR YOLU VE RO-RO’YU ÖNEMLİ HALDE KULLANMAYA KARAR VERDİK’
Bulgaristan Başbakan Yardımcısı ve Ulaştırma ve Haberleşme Bakanı Aleksiev de toplantıda bilhassa TIR geçişlerinin hızlanması konusunu konuştuklarını kaydederek, “Siz de biliyorsunuz ki Covid salgını ve bu savaştan sonra bir ekonomik kriz var. Savaştan kaynaklı da birçok lojistiğin bizi tercih ettiğini biliyorsunuz. Bu kadar ağır trafiğin akımını daha da kolaylaştırmak için yalnızca kara yollarının yetmeyeceğini, devlet demir yollarının ayrıyeten da deniz yollarının da bu trafiğe katılmasına karar verdik. Geçen yıl ekim ayından bu yılın ekim ayına kadar 100 binin üzerinde TIR geçişi oldu. Doğal olarak bu kadar büyük bir akım her iki ülkenin çalışanları tarafından süreç gördü. Hepimiz biliyoruz ki Asya’dan Avrupa’ya bu TIR akımını sağlamaya devam edeceğiz ve bununla ilgili de tedbir almamız gerekiyor. O yüzden demir yollarını ve Ro-Ro’yu önemli bir formda kullanmaya karar verdik” diye konuştu.
Alternatif demir yolu gümrüğünün açılması gerektiğine de vurgu yapan Aleksiev, “Biz biliyoruz ki Bulgaristan’daki taşımacılar TIR’larının demir yollarından geçmesini onaylıyor. Biz de yeniden demir yollarının Türkiye tarafında da bu halde kullanılmasının ve insanlara olağan kara yollarını bırakıp demir yollarından yüklerin geçmesini onaylıyoruz. İkinci noktada da şunu konuştuk; Hamzabeyli’nin karşısı olan Lesovo ve Yanbol’da demir yolları yaparak bu trafiğin oradan da akışını sağlamak istiyoruz. Şu anki var olan demir yolları dolu gözüküyor. O nedenle bizim alternatif olarak kesinlikle yeni bir demir yolları gümrüğü açtırmamız gerekiyor. Demir yollarını etkinleştirdikten sonra Ro-Ro’yu Burgaz- Karasu olarak faal hale getirmeyi konuştuk. Doğal olarak bu tedbirleri aldık ve süratli bir biçimde gerçekleşmesi gerekiyor” dedi.