Yıldız Holding Yönetim Kurulu Lideri Murat Ülker, 20. Shanghai Milletlerarası Araba Sanayisi Fuarı’na ait toplumsal medya hesabından bir görüntü yayınladı.
20 ülke ve bölgeden yaklaşık 1000 şirketin katıldığı fuarda, 1500 civarında araç sergilendi.
Fuara gitme fırsatı bulamadığı için üzgün olduğunu söyleyen Murat Ülker, Türkiye ile İngiltere’nin otomotiv bölümündeki tavrına değindi. Türkiye’deki elektrikli araç vergilerinin düşük olduğunu söyleyen Ülker; “Bizde de elektrikli otomobillerin vergileri düşük, ikinci el otomobil ithalatı ise yasak. Yerli üretimi teşvik amaçlanıyor. İngilizler tarafından çekilmiş olan bu görüntüde da ithalattan kelam ediliyor. Trafikleri zıt olmasına karşın bu türlü demelerini farklı buldum” sözlerini kullandı.
Küçükken eğlencemizdi yoldan geçen otomobilleri saymak…
Arabalar, makineler daima ilgimi çekerdi. Oyuncaklarımı bile çabucak söker takardım da kesimler artardı. Gençliğimizde Cenevre’de düzenlenen Auto Show’a yani araba fuarına giderdik. Otomobil denince de akla Almanya ve natürel Bavyera gelirdi. Gerçekten Almanlar bugün hâlâ mühendislik alanında oldukça ilerideler, değil mi. Cenevre AutoShow da yıllar uzunluğu konsept modeller dahil otomotiv dünyasındaki gelişmeleri takip ederdik.
Fiat, Amerikan Ford’un T-Modeli akımı ile başlattığı her keseye/herkese araba ideolojisini çok güzel ilerleterek her bütçeye uygun arabalar sunmaya başladı. Türkiye’de kurulan birinci yabancı araba fabrikası da Fiat’ınki oldu. Ben mesela Murat 124 kullandım çok severek. Plakasını bugün bile hatırlıyorum 34 LT 190, ki şimdiki otomobilimin plakasını bilmem! Japonlar deseniz, onların Amerikan araçlarını beğenerek kullanmalarına imkan yok. Çünkü hem yolları, sokakları hem de kendileri minyon… Japonlar’ın önce buyrukta taklitle başladıkları otomotiv sanayisinde artık ABD’de tüketici tercihlerine uygun üretim yaptıkları fabrikaları var; her şey dahil uygulaması (fulaksesuar) da onlardan geliyor. Yeniden bir Alman markası olan Mercedes de dünyanın her yerinde, her tip tüketici için çok çeşitli arabalar üretiyor. Babam da ben büyürken bir mercedes edinmişti. Ehliyet alınca kullanmıştım. Sürüş keyfi çok oburdur, alışmaya görün bırakamazsınız.
Benim birinci otomobilim Renault12, şirket otosuydu. Sonra anneme miras kalınca bir akrabasından bana parayı vermiş ve köye su getir, artan parayla da kendine otomobil alırsın demişti de bir Honda Accord almıştım. Devirdaim kayışları dişlileri bile plastikten çok sessiz bir otomobildi; full aksesuar, olağanüstüydü. Babam bile bir orta mercedesini bırakıp benim arabayı kullanmıştı.
Bugün, otomotiv dalı elektrikli otomobillerin yükselişine tanıklık ediyor. Lakin Çin, maliyet, lüks tasarım ve elektrikli otomobillerde erişim aralığı üzere etkenler açısından büyük bir ihtilal yaptı! En lüks araçların neredeyse teğe bir birebirini büyük maliyet avantajlarıyla üreten Çin’de marka ve model yelpazesi o kadar geniş ki! Şangay’da düzenlenen bu fuarı ziyaret etmediğime pişman oldum. Fuardaki araçları görebileceğiniz bu görüntüyü sizinle paylaşmak istedim. Yakın gelecekte Çin’den ihracat ziyadesiyle ağır olacak gibi… Bizde de elektrikli otomobillerin vergileri düşük, ikinci el otomobil ithalatı ise yasak. Vergiler yüksek tutularak yerli üretimi teşvik amaçlanıyor. İngilizler tarafından çekilmiş olan bu görüntüde da ithalattan kelam ediliyor. Trafikleri zıt olmasına karşın bu türlü demelerini değişik buldum!
Bu görüntüden benim anladığım, Çin otomotiv sanayisinin önümüzdeki periyotta global piyasayı domine edeceği. Ben olacakları merakla bekliyorum. Dünya ve otomotiv bölümü buna hazır mı, dahası yerli elektrikli otomobilimize piyasaya sürdüğümüz bu günlerde biz bu akıma hazır mıyız, ne dersiniz?
Bakalım benim çocuklar bana ne vakit bir Çin arabası ikram edecekler?